Zvídálek

Zvídálek

Ve 2. pololetí tohoto školního roku jedenkrát za 14 dní probíhaly  lekce Zvídálka.

Další lekce, které proběhly s těmito přitažlivými tématy:

  • „Ochranné zbarvení“  – ochranné zbarvení živočichů v přírodě, mimikry, krypse, odhalování živočichů na fotografiích v jejich přirozeném prostředí – PC, interaktivní tabule savci, plazi, hmyz, ptáci, mořští živočichové…
  • Pevnost a tah lana, uzly – co je to pevnost? Jak pevná je nit, lano…? Jak udělat z nepevné vlny pevnou kroucením, lano – z čeho se vyrábí a kde všude se používá, jak uvázat některé druhy uzlů,  výroba panáčka z paracordu, hry s lanem…
  • „Chromatografie“ –  rozklad barev, pokusy s barvami pomocí kávových filtrů a vody, mléčný experiment s barvami,  papírová housenka a její pohyb pomocí vody…
  • „Mikrosvět“ – svět pod mikroskopem. Zvětšování obrazu – brýle, lupa, mikroskop, zvětšování vzorků na interaktivní tabuli pomocí Easy scope. Odhad povrchu – hladký, hrubý, chloupky… Porovnávání s realitou při zvětšení mikroskopem, přírodní vzorky, detaily vlastního těla…
  • „Voda“ – kde se vlastně bere? Prezentace o koloběhu vody v přírodě,  pokusy s vodou. Naučili jsme plavat vajíčko i kancelářskou sponku, co je to hustota vody, povrchové napětí, vlastnosti vody. Tipování a ochutnání, která voda je sladká a která slaná? Přemístění vody z bodu A do bodu B pomocí speciálně vystřižených PET lahví a hlavně pomocí týmové práce.
  • „Vzduch“ – co je to vzduch, kde ho najdeme a k čemu ho potřebujeme? Pokusy se vzduchem:  natahování vzduchu do injekční stříkačky z kapsy, z prostoru, z krabičky…  Ponoření sklenice s papírovou koulí do vody – zůstane papír suchý? Co udělá hořící svíčka, když ji přiklopíme sklenicí? Rozdíl mezi studeným a teplým vzduchem – horkovzdušný balón, hry s nafukovacími balonky. Noření mandarinky do vody – plave, neplave?