Tento měsíc nám dorazily nové učebnice do zeměpisu – tyto učebnice od nakladatelství Nová škola – Duha s.r.o. nám pomohou získat potřebné geografické dovednosti. Ve škole pracujeme také s atlasy nakladatelství Kartografie Praha a.s.
Zeměpis je školní předmět, který ve škole zastupuje vědecký obor geografie. Zeměpis by neměl být jen o faktografických znalostech, ale hlavně o pozorování krajiny, pokládání si otázek: Kde to je? Proč to tam je? Jak to vzniklo? Je to v symbióze s přírodou a člověkem? Kdo to vytvořil? Jak se krajina kolem nás bude vyvíjet? Jak je svět propojen? Mohu srovnat život v jiné části světa se životem v České republice? Co máme společného a čím se lišíme?
Zeměpis je předmět, který aplikuje znalosti a kompetence z různých dalších předmětů. Je také ideálním oborem k rozvíjení „soft–skills“. Některé z nich využili třeba naši osmáci při skupinové práci a tvorbě prezentací na zadané téma z jižní Evropy. Trénovali komunikační dovednosti, schopnost kooperace, budování týmu, osobní efektivitu při práci v týmu, schopnost přijímat kritiku, trénink pružnosti myšlení ve stresové situaci. Na závěr projektu si žáci samostatně ohodnotili svoji práci. Ukázky sebehodnocení a vydařenou prezentaci z každé třídy najdete v závěru tohoto článku.
Základem práce v zeměpise je i práce s mapou (digitální nebo papírovou). Mapy jsou dnes vnímány jako komplexní nástroj, který vyučujícím usnadňuje (a v mnoha případech i umožňuje) rozvoj geografického myšlení žáků, tedy dosažení hlavního cíle geografického vzdělávání. Cíle, jehož naplnění pomáhá formovat komplexního jedince, schopného racionálně a zodpovědně jednat v prostoru (cit. JELÍNEK, M: Metodika pro práci s mapou ve výuce, 2021). V šestém ročníku si žáci VI.C vytvořili vlastní výstavu map. Fantazie pracovala na plné obrátky – vznikla celá území, která naši žáci přenesli do kartografického díla.
Mgr. Pavlína Trnková
JELÍNEK, Martin. Metodika pro práci s mapou ve výuce [online]. 14. 2. 2021 [cit. 2023-03-02]. Dostupné z: https://zachranzemepis.cz/